Ook in Alkmaar alles elektrisch

Het wiel uitvinden terwijl de buurman al een tijdje geleden exact hetzelfde wiel heeft uitgevonden. Klinkt vreemd en we doen het dagelijks. Ik moest daar weer eens aan denken toen ik over de Nieuwlandersingel liep en op die dag het gemeentebestuur van Amsterdam aankondigde dat ál het vervoer op fossiele brandstof wordt verboden binnen de ring vanaf 2030. Gedurfd of niet gedurfd, waarom zou het gemeentebestuur van Alkmaar dit niet gewoon overnemen? Binnen “de ring” van Alkmaar vanaf 2030 een verbod op vervoer op fossiele brandstof. Ondanks mijn politieke kleur en een weg vól beren stem ik in én wachten we niet tot 2050.

Tekst & foto’s: Vincent

Kopie

Wat zijn de plannen? Vanaf 2022 mogen binnen de ring geen bussen en touringcars meer rijden op benzine en diesel. Vanaf 2025 moeten alle vaartuigen zoals rondvaartboten, vracht- en bestelwagens, brommers en taxi’s volledig elektrisch zijn. Laatste stap volgt dus in 2030 waarbij een verbod komt op al het vervoer op basis van fossiele brandstof, dat raakt dan ook de personenauto’s en motoren. Het vergemakkelijken van de keuze vóór een elektrisch voertuig moet komen uit prikkels zoals sloop- en inruilsubsidies, lagere parkeertarieven en een overvloed met laadpunten. Een kopie van de plannen is snel gemaakt voor Alkmaar, toch?

Waarom?

De luchtkwaliteit laat nog al aan de wensen over. In het kader van het terugdringen van luchtvervuiling is dit actieplan opgesteld. Het vloeit voort uit wensen die in het regeerakkoord zijn uitgesproken. Voorbeelden zijn uniforme milieuzoneregels en het is de bedoeling dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn bij aankoop. Het is de vraag of dit een argument zou kunnen zijn voor Alkmaar. Uit onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit in Alkmaar voldoet aan Europese eisen en dus prima is! Gemeente Alkmaar vindt overigens dat het altijd beter kan. Laat dat goed uitkomen. Een inzet op ál het vervoer zonder emissie zal zorgen voor een betere luchtkwaliteit in Alkmaar en dat is in lijn met de wens.

Fossiel

Binnen enkele honderden jaren zijn de fossiele brandstoffen wel zo’n beetje allemaal verbruikt. Bij afwezigheid van fossiele brandstoffen is elektra een goed alternatief. Let wel, de elektra moet wel van een nucleaire bron komen of uit wind/water/zon. Het te plaatsen netwerk van laadpalen in Alkmaar moet enorm worden uitgebreid. Eind 2020 staan er slechts 220 laadpalen. Het lijkt mij niet onredelijk dat de ambitie moet komen te liggen op minimaal 5.000 laadpalen.

Ambitieus

Het hoofd boven het maaiveld uitsteken is gevaarlijk in Alkmaar. Het plan zou té ver gaan, te snel en heeft allerlei gevolgen. Een linkse hobby. Alkmaar als Tesla-hub. Veel te duur. Waanzin. Technisch nooit haalbaar. En de haven in Rotterdam dan? En China dan? Het vriest in mei dus er zijn toch eigenlijk weinig klimaatproblemen? Alkmaar draagt niet eens een druppel op een gloeiende plaat bij. Dit kan niemand betalen. Mijn diesel is prima. Zomaar een greep uit de reacties die ik kreeg uit de niet ambitieuze omgeving.

Inruilactie

In de uitvoering moet de gemeente Alkmaar met subsidies komen. Op een aantal vooruitstrevende (vaak ondernemende) particulieren zal geen mens haar of zijn auto inruilen voor een elektrische auto inclusief bijbetaling. Leuk van de doelen maar geld gaan we niet zo snel betalen voor een moeilijk te vatten probleem. Drempeltje is vervolgens de keuze want die is op dit moment beperkt. Alle lease-auto’s in Alkmaar worden simpelweg vervangen door één dezelfde auto, geen gedoe over het uiterlijk gewoon elektrisch en klaar. Het heeft vier wielen en kan van A naar B. Daar moet een deel subsidie heen.

Auto’s in eigendom moeten naar de dealer en krijgen voor de vergelijkbare waarde een nieuwe elektrische auto. Het te overbruggen verschil daar moet de rest van de subsidie tegenaan. Voor de kopers van een eerste elektrische auto komen renteloze leningen beschikbaar met een flexibele aflossingsverplichting aan de gemeente.

Delen

Naast de inruilactie zet de gemeente Alkmaar de gehele binnenstad vol met elektrische auto’s om te delen. Delen van een auto? Ja dat kan, het is even wennen. Een auto staat zó lang stil terwijl efficiënt gebruik de wielen veel meer kan laten rollen.

Leuk op papier. Moeilijk in de uitvoering. Wachten we in Alkmaar op het wiel dat al lang al draait of doen we mee? We doen mee!

Geef een reactie