De drive van Dirk: een gesprek over het boek Typisch Alkmaar (& win een exemplaar!)

Hij is een kei in biljarten, woont in Zuid-Scharwoude, barst van de energie en zit vol ideeën. We hebben het over Dirk Snip, een van de personen achter het nieuwe boek Typisch Alkmaar. 100 markante Alkmaarders en 50 bedrijven krijgen in het boek een gezicht. Hij maakte dit boek samen met fotograaf en Shuffelaar Rick Akkerman en tekstschrijver Rianne Groen. Het resultaat is een indrukwekkend 281 pagina’s tellend boek vol inspirerende verhalen van markante figuren, aangevuld met mooie fotografie.

Tekst: Dionne Pekel

Ik zit aan een klein tafeltje in een café in de binnenstad als een boom van een vent vrolijk het tentje binnenstapt. Het enthousiasme straalt meteen van zijn vriendelijke gezicht af en zo begint ons gesprek.

Typisch Dirk: gewoon doen

Dirk Snip - © Rick Akkerman Fotografie
Dirk Snip – © Rick Akkerman Fotografie

Maar allereerst wie is hij? Dirk vertelt over zijn roots (geboren in Koedijk), zijn liefde voor de dorpse sfeer en zijn hoofd dat nooit stilstaat. Eerder verzon hij Typisch Langedijk, waarvoor hij dus markante Langedijkers een gezicht gaf. Gedreven als hij is kwam dit boek er (want ja, dat doe je gewoon). Het werd een succes en zo werd Dirk benaderd om dit ook voor Alkmaar te doen. “Waarom niet?” Ja inderdaad zeg. Ik knik instemmend. Zijn enthousiasme is aanstekelijk.

Maar hoe maak je die selectie dan? Al die mensen, zoveel bijzondere figuren, zoveel verhalen. “Ik maak die niet”, zegt Dirk eerlijk. “Ik ben daar in dit geval ongeschikt voor. Alkmaar is een heerlijke stad, maar ik ken de mensen hier niet goed genoeg. Ik heb mensen bij elkaar gezocht die daar wel iets zinnigs over konden zeggen.”

Wie tot dit clubje behoren, blijft jammer genoeg geheim. Deze mystery-kaaskoppen stelden een lijst samen. “Die mensen hebben we allemaal benaderd. Maar drie mensen wilden niet meewerken en hadden daar ze zo hun redenen voor. De rest stemde direct in. Alle credits voor Rick Akkerman en Rianne Groen overigens. Die hebben fantastisch werk geleverd”, aldus Dirk.

De markante club: van straatmuzikant Bert tot buurtvader Mohamed

Ik krijg een exemplaar in mijn handen gedrukt. En inderdaad, het is een pul van een boek geworden. Liggend formaat, dus groot beeld en behapbare teksten. Er staan uiteenlopende figuren in en de verhalen zijn inderdaad echt boeiend.

Zo lees je over de wereldberoemde Bertje Doperwtje, die eigenlijk dus Bert Romeijn heet, over de buurtvader van het Overdie Mohamed Ezhar, draaiorgelman Ruud Brienen, HALbaas Kees Bolten, Achterdam raamexploitant Frans Snel, BN’ers Marco & Mary Borsato, musicalster Tommie Christiaan, Schot Wully McMorland (eigenaar Hielander), AZ-man Johan Blaauw en ga zo maar door.

“Als iets in je kop zit, moet je het gewoon doen”

“Maar Dirk, je bent een rasechte biljarter. Hoezo ben je ook uitgever?”, vraag ik hem nieuwsgierig. We slurpen aan een bakkie pleur terwijl Dirk vertelt over zijn reclame-achtergrond en de ideeën die soms in zijn kop zitten. “Toen ik 21 was zag ik tijdens het bowlen in Haarlem een zondagskrant liggen. Zoiets was redelijk nieuw in die tijd en ik dacht, dit moet ik elders ook uitbrengen. Zo gezegd, zo gedaan. Soms moet je gewoon doen, gewoon gaan. Negeer die beren op de weg, die versla je gaande weg wel en die zijn altijd veel minder groot dan je denkt. Zoek de juiste mensen om je heen en ga het doen. Als je echt wilt, lukt het je.”

Het boek geeft Dirk zelf uit. De bedrijven die erin staan hebben een vergoeding betaald en verder genereert hij inkomsten uit de verkoop. “Ik wilde geen stropdassenboek, maar echte verhalen, echte mensen. De gezichten achter een kroeg, bouwbedrijf, slager of coffeeshop. Ik heb het boek bewust in eigen beheer gehouden. Dat geeft je de vrijheid om te maken wat je echt voor ogen hebt.”

10.000 exemplaren verkopen is het streven, maar het project is voor Dirk pas echt geslaagd als bij de mensen ‘s avonds het licht langer aanblijft, omdat ze na het omslaan van een pagina weer in een nieuw bijzonder verhaal getrokken worden. “Een groter compliment kun je niet krijgen.”

Favoriet? De 92-jarige Ad Jansen

Ad Jansen - Rick Akkerman Fotografie
Ad Jansen – Rick Akkerman Fotografie

Als ik mijn handen over de pagina’s laat glijden en vraag: “Welk verhaal achter die 100 gezichten raakt je nou het meest?”, dan is het toch wel het verhaal van Ad Jansen. De 92-jarige politieke activist die na de dood van zijn vrouw niet achter de geraniums ging zitten en voor menig verzet zorgde in de Alkmaarse politiek.

Dirk: “Geweldige man, wat een drive. Ik raak er nog steeds ontroerd van. Een prachtig mens die tot zijn einde zal blijven strijden. Zulke mensen maken een stad nog mooier.”

Nieuwsgierig? Het boek is nu te koop in diverse Alkmaarse boekhandels.

Win een exemplaar van Typisch Alkmaar!

We zouden Shuffle niet zijn als we niet ook even een boek voor je zouden hosselen. En jaheur, wij mogen er eentje weggeven! Beantwoord de volgende vraag en maak kans op 1 exemplaar:

‘Welke markante Alkmaarder hoop jij in dit boek terug te vinden?’

Mail naar info@shufflemagazine.nl en hoor binnenkort of jij de winnaar bent!

Geef een reactie