De beste versie van jezelf!

Jup, dit gaat over goede voornemens en over hoe je ze wèl volhoudt! Ik ben zo’n oud & nieuw sucker die op 31 december om 00:00 uur ook echt het oude jaar afsluit en vol goede hoop en moed een spreekwoordelijk nieuw hoofdstuk begint. 2018 is begonnen en mijn goede voornemens zijn dat ik minder uren ga werken en meer geld ga verdienen; automatisch spendeer ik dan meer tijd met mijn mannen thuis. Ik wil eigenlijk ook wel een auto, maar dat is geen voornemen en meer een doel. Ook erg materieel eigenlijk. Laat maar. Nee, meer verdienen en minder werken is echt een voornemen. Ik wil ook gezonder eten (ontbijten), minder drinken en ik wil vijf kilo afvallen. BAM!

Ik kan dat niet

Echt niet. Want het is niet de eerste keer dat ik het mij voorneem en de vorige keren is het ook niet gelukt. Ik kan mij een weekend in januari ’15 herinneren. Acht meiden, vier potten thee en gezelschapsspelletjes bij mij thuis. Binnen no time was daar drank, mislukking en weg was het voornemen. Ik denk dat ik ook zo’n acht ‘gezonde kookboeken’ heb besteld en misschien drie huishoudelijke apparaten die mij zouden helpen af te vallen. Want ik denk dan dat als ik het heel grondig aanpak, dat het dan wèl lukt. Mooi niet dus.

Here’s the key

Kleine, overzichtelijke stapjes. Sowieso niet alles tegelijkertijd en niet te snel, dan lukt het wel. Dat riepen ze op de basisschool al tegen mij en ze hadden gewoon gelijk. Een paar jaar geleden kwam ik dit filmpje tegen op TEDx en ik raakte geïnspireerd. Zojuist zag ik het weer en dat deed mij dit artikel schrijven. Het doel stellen: Ik ga die vette reis maken, is te abstract en te groot. Je maakt die vette reis niet, omdat je geen geld hebt (waarschijnlijk). Je doel zou kunnen zijn: Ik ga iedere maand €150,- sparen. Dát is te doen.

Nu jij!

Wat zijn jouw goede voornemens? Ik deel graag mijn tips met je en ik hoor graag wat je goede voornemens zijn. Begin gewoon met eentje en voeg er later weer eentje toe. Het hoeft niet allemaal in januari. Het gaat erom dat jij een verandering wilt maken en dat je gelukkiger wordt als dat lukt. Falen hoort daar soms bij, maar met een goed plan van aanpak ga je het redden.

  1. Kies één voornemen en ga die geleidelijk uitwerken. Welke kies je? Doe maar de eerste die in je opkomt.
  2. Niet te snel, dan lukt het wel. Ga niet meteen helemaal niet meer drinken of een hele maand niet meer drinken. Dat is te veel joh; bij voorbaat kan ik zeggen dat je dat niet redt en daarbij, als je het wel redt zit je er op dag 31 weer net zo hard aan als voorheen. Je wilt veranderen, niet bewijzen dat je een maand lang iets kan laten. Toch?
  3. Maak een stappenplan met beloningssysteem. Heb je twee weken niet gedronken? Dan heb je echt een massage verdiend, of iets anders waar jij heel blij van wordt. Hou je het daarna weer twee weken vol? Klasse; je leeft al bijna zoals je wilt leven. Beloon jezelf weer.
  4. Informeer je vrienden over je wens te veranderen en vraag ze om je te helpen. Mijd vrienden waarvan je weet dat ze je over gaan halen.
  5. Deze is misschien een beetje zweverig, maar probeer je wensen eens op te schrijven en hang je briefje aan de badkamerspiegel, bij je kledingkast en op de weg naar buiten toe. Op plekken waar je eraan herinnerd wordt. Formuleer je wensen overigens positief. Voorbeeld: Waarom wil je niet drinken? Omdat het geld kost en omdat je de dag(en) erna brak bent, toch? Schrijf dan op: Ik wil geld sparen en mij fit voelen! Zo herinner je jezelf steeds weer aan de beste versie van jezelf die je wilt worden.
  6. Bedenk van tevoren goede alternatieven voor het gedrag dat je normaal zou vertonen. Vlucht je normaal gesproken binnen no time naar de stad? Bedenk wat je zou kunnen doen mèt en zonder vrienden dat anders is. Naar de bios, naar De Vest, het poolcentrum of gewoon lekker in bad. Vertoon in ieder geval compleet tegengesteld gedrag en verander je patroon.
  7. Ga wèl de stad in maar beperk je uitdaging tot die ene avond. Begin met thee en bekijk hoe lang je dat vol kunt houden. Als je het tot 23.30 uur met thee uit kunt zingen en daarna een wijntje of biertje neemt, dan is dat ook geen ramp toch?

 

Kleine successen doen je zelfvertrouwen groeien en geven je een trots gevoel; spaar die kleine successen om jezelf te helpen… de beste versie van jezelf te worden! Je kunt het. Lukt het nou niet? Wees niet te streng voor jezelf.

Geef een reactie